Ayder-Avusor-Huser (Kaçkarlar'da Tek Başına 1)

Kaçkar Dağları ve yaylaları uzun zamandır görmek istediğim bir bölgeydi. Başlangıçta bu bölgeyi bisikletle dolaşmayı düşünüyordum. Araştırırken yürüyüş yapmaya daha uygun olduğunu görünce sırt çantamı aldım düştüm yollara. Ardeşen'e kadar Lüks Karadeniz'in otobüsünü kullandım. Yanımda oturan abi otobüsün servisinden ve ikramlarının yetersizliğinden durmadan şikayet edip durdu.
Sonra muavin bir torba Çengelköy hıyarını dağıtınca biraz yumuşadı. Çok otobüs yolculuğu yaptım; ama ilk defa bir firmanın yolcularına salatalık ikramında bulunduğunu gördüm. Bir de tuz olsaydı iyi olurdu; ama olsun, o sıcakta çok hora geçti.

Otobüsten Ardeşen'deki Fırtına Deresi Köprüsü'nde indim. Otobüsten inince ayağımdaki terlikleri çıkarıp botlarımı şişen ayaklarıma güç bela geçirebildim. Fırtına Deresi boyunca 5-6 km kadar yürüdükten sonra bir minibüs ile Ayder'e ulaştım.

Günlerden pazar olmasından mıdır bilemem, Ayder kalabalık geldi bana. Ayder'de yol boyu yürürken bir kaç fotoğraf aldım, sonra çıkışına kadar gelmişim.  Ayder'den sonra yol toprak. Gelip geçen araçlar toz kaldırıyor. Yukarı Kavruna giden yolda kısa bir süre yürürken araç trafiğinin çok olduğunu görünce Avusor istikametine saptım. İyi ki bu yola sapmışım. Nerdeyse hiç araç geçmiyor. Derelerin ve kuşların sesini net bir şekilde duyabiliyorum.

Hacizeni ve Taşlık Yaylalarından geçtim. Avusor yolunda ilerlerken, Huser Yaylası yol ayrımına gelmeden önce yanımda bir araç durdu. Rizeden gelen Mustafa Bey tek başına Avusor'a çıkıyormuş. Atladım araca, Önce Tobe Yaylası'na sonra da Avusor'a çıktık.

Avusorda meydanda bir bakkal ve kahvehane var. İleride bir pansiyon varmış. Avusordaki evlerin az miktarda ahşap olanları varsa da evler genelde taştan alçak bir şekilde yapılmış. Alçak yapılmasının nedeni çığ düşmesine karşı evlerin dayanıklılığını artırmakmış. Avusor Yaylası Kahvehane önünde ufak bir moladan sonra birlikte 1 saatlik yürüyüş ile ulaşabileceğimizi düşündüğümüz Büyük Göl'e yürümeye karar verdik. Düştük göl yoluna; ama daha yolun başında Mustafa Bey su kaynatmaya başladı. Sık molalarla çıkıyoruz. Çantasını taşımak istedim ama razı gelmedi. Avusor'dan ayrıldıktan yaklaşık bir buçuk saat sonra göle ulaştık. Burası harika bir yer. Hava pırıl pırıl. Mustafa Bey Rize Fotoğraf Sanatı Derneğinin yönetiminde imiş. Birlikte harika fotoğraflar çektik.

Gölün etrafında düzlük alanlar var. Kamp kurmaya oldukça müsait burası. Buraya kendim çıksaydım; kesinlikle bir gecemi burada geçirirdim. Dönüşte Mustafa Bey'i yalnız bırakmamak için onunla birlikte Avusor'a indim. İnince bir kaç yaylalı ile sohbet ettik. Her akşam kesinlikle sobayı yakıyorlarmış. Doğrudur; burasının rakımı 2400 m-2500 m arasında.

Mustafa Beyin aracıyla birlikte Ayder'e doğru yola koyulduk. Ayder-Yukarıkavrun yoluna gelince ben Kavrun Vadisi boyunca yürümek üzere araçtan indim. Düşüncem en azından 3-4 km yürümek ve Galer Düzü'ne kamp kurmaktı.

Tam yola koyulacakken bir aracın benim bulunduğum tarafa, yani Avusor yoluna doğru gelmekte olduğunu gördüm. Yanıma gelince bir el ettim, durdu. Araçta iki genç arkadaş var. Osman ve Davut. Avusor'a gidiyorlarmış. Düşündüm ki yaklaşık 7 km uzaklıktaki Huser Yaylası'nı da görürsem iyi olacak. Huser Yaylası yol ayrımına kadar götürmelerini rica ettim. "Tamam." dediler.

Yol ayrımında araçtan indim; başladım yürümeye. Yaklaşık 15 dakika sonra telefondan saatin kaç olduğuna bakmak istedim. Önce sağ cebime, sonra sol cebime sonra da çantanın gözlerine baktım ama telefonum yoktu.

Telefon araçtayken elimdeydi. Çantanın gözünden haritamı çıkarmak için hamlede bulununca elimdeki telefonu oturduğum koltuğa bıraktım. İnerken de almayı unuttum. Belki arkadaşlar yarın Huser Yaylası'na çıkmaya karar verirler ve telefonumu getirirler. Ya da ben tekrar Avusor'a çıkarım. Arkadaşlar hala oradaysa telefonu alırım. Ya da 5 yıldır kullanmakta olduğum, birçok dostun değiştir artık şu antikayı dediği emektar telefonumla ayrılma zamanı gelmiştir artık. Hayırlısı. Şimdilik yapacak bir şey yok, yürümeye devam.

Huser Yaylası'na kadar akşam serinliğinde çok dik yollardan yürüdüm. Güneş batarken yaylanın hemen altındaki sırta, çiçeklerin arasına, bir çeşme başına çadırımı kurdum.

Gelmeden önce Huser Yayla'sının en güzel manzaraya sahip yaylalardan birisi olduğunu akumuştum. Gerçekten de etkileyici bir manzarası var. Altıparmak'tan Verçenik'e kadar olan dağ silsilesini buradan görebiliyorum. Karşı sırtlarda bir kaç yayla var, zannediyorum Hazindak ve Pokut. Kavrun, Avusor, Çeymakçur vadileri hemen ayağımın altında gibi. Güneşin batışını izlerken akşam yemeğimi de yedim. Sonra artık vaktinin girdiğini düşünerek akşam namazımı kıldım ve yatsı vaktine kadar yatmak için tulumun içine girdim. Telefonumu araçta unutmamış olsaydım alarmını kurup vakit girince uyanırdım.

Huser Yaylası'nın dik yokuşlarını yarım eşek ölüsü ağırlığında bir çanta ile çıkmak beni oldukça yormuş. Fal taşı gibi açmaya çalıştığım gözlerim tüm uğraşlarıma rağmen fal taşı gibi olmuyor. Göz kapaklarıma söz geçiremiyorum.

Lüks Karadeniz o kadar lüks ki; salatalık ikramı bile vardı.
 Otobüsten inince bir süre Fırtına Deresi boyunca yürüdüm.
 Vadinin sağında solunda dik yamaçlarda çay bahçeleri var.
 Ayder Yaylası
 Hacizeni Yaylası
 Teleferik Hattı
  Taşlık Yaylası

Ayılarla mücade

Avusor Vadisi

Dobe Yaylası'nda çok konuşan; ama hoş konuşan amca.
 Avusor Yaylası
  Avusor Yaylası'nda teleferik

Avusor Yaylası-Büyük Göl yolu

Büyük Göl'den Avusor

Avusor Büyük Göl

Avusor

Avusor'da yayla evi.
 Avusor'da yaylalılar ile muhabbet.

Huser Yaylası son durak. Ertesi günün sabahında kamp alanım ve manzarası.
İlgili Yazılar
Ayder-Avusor-Huser (Kaçkarlar'da Tek Başına 1)
Huser-Yukarı Kavrun (Kaçkarlar'da Tek Başına -2)
Kavrun- Ayder- Hazindak- Pokut- Çamlıhemşin (Kaçkarlar'da Tek Başına -3)
Kaçkarlar'da Tek Başına-4  (VİDEO)
Kaçkarlar'da Tek Başına (ROTA)